Nul afval in het bedrijfsleven: 10 eenvoudige handelingen te implementeren

Promoot nul afval of minder afval om uw milieu-impact te verminderen, het is doenbaar. Er zouden zelfs voordelen als gevolg zijn. Dat is waar u in geïnteresseerd zou moeten zijn.

Naar nul afval in het bedrijfsleven, 10 pistes om op te volgen

Als business manager is het onwaarschijnlijk dat u zich niet bewust bent van de milieuvraagstellingen. De wetgever of uw medewerkers sporen u aan om steeds meer initiatieven te nemen voor de bescherming van de planeet.

Maar hoe doet u dat? Volg onze aanwijzingen. Het is zelfs mogelijk dat u er reeds enkele onder hen al volgt.

  1. Adopteer nieuwe gewoontes: Heeft u eraan gedacht om uw wegwerpbekers te vervangen door mugs of glazen? Bestek, servies en plastic rietjes verwijderen? In Frankrijk wordt plastic in 2020 verboden in winkels en restaurants. En in uw bedrijf ?
  2. Recycleer uw afval: Recycleer en beoog om afval te verminderen. U kunt zelfs een verzamelpunt worden. Bebat maakt bijvoorbeeld gratis batterijverzameldozen beschikbaar in bedrijven en komt ze zelfs ophalen. Of word een Yoyo bedrijf (link in het Frans), een verzamelpunt voor plastic flessen, een concept dat nog niet in België bestaat.
  3. Organiseer minder vervuilende zakelijke evenementen. Audit elke positie in uw organisatie: energie, afval, voedsel, communicatie, investering. Kun u beter en schoner handelen en worden? Wat gaat u consumeren? Wat zal collateral damage zijn?
  4. Op zoek naar voedselverspilling: biedt medewerkers de mogelijkheid om restanten van uw evenementen weg te nemen, zoals onopgegeten voedsel en drank. Zelfs plastic containers kunnen nog steeds worden gebruikt in plaats van te worden weggegooid.
  5. Verander hoe u consumeert: denk na over huren, lenen, het uitwisselen van voorwerpen, gereedschap, decoratie, vaatwerk… in plaats van kopen, gebruiken, opslaan en weggooien.
  6. Kiezen voor nul-vervuiling gerichte leveranciers: Sommige leveranciers van kantoorapparatuur, evenementplanning of maaltijdbezorging hebben een reëel beleid om hun milieu-impact te verminderen. Stel hun de vraag: Wat doen zij met hun afval? Waar kopen ze hun grondstoffen en toeleveringen? Welke vervoermiddelen gebruiken ze?
  7. Bestrijding van geplande veroudering: Vraag uw leveranciers naar duurzaamheidscriteria of als ze een after-sales service hebben die de verkochte goederen herstelt. Evenzo, als u verouderde goederen verkoopt, wat heeft u voorzien voor reparatie of recyclage?
  8. Reparatie: Wanneer een voorwerp kapot is, overweeg dan of uw onderhoudsafdeling het kan herstellen. Of bel de after-sales service van uw leverancier of bezoek een Repair Café.
  9. Promoot lokale aankopen: laat bijvoorbeeld groentemanden van een nabijgelegen boerderij afleveren bij uw bedrijf. Lokale en niet-oververpakte producten. Het platform van Lecliclocal bevat 383 lokale producenten die naar Wallonië en binnenkort naar Brussel leveren.
  10. Promoot nul afval onder uw medewerkers: op kantoor of thuis, spoor uw medewerkers aan om actie te ondernemen. Stel hen voor dat ze hun goede ideeën uitwisselen en veranderingen in uw gedrag voorstellen.

8 redenen om te streven naar nul afval in uw bedrijf

Maar waarom op deze golf van nul afval surfen? Om te doen zoals anderen of in de trend te zijn? Er zijn vele andere goede redenen om als business manager aan de slag te gaan:

  1. Om geld te besparen: recycleren, herstellen, geen verspilling, tweedehands… zijn allemaal manieren om geld te besparen.
  2. Dit is verplicht: bedrijven hebben milieuverplichtingen op het gebied van afvalbeheer en energiegebruik in het bijzonder. .
  3. Het loont: uw milieu-inspanningen brengen prijzen, premies of belastingverlagingen. Enkele voorbeelden? EEEAwards kent „Energy and Environment Awards” toe aan bedrijven die een duurzame aanpak hanteren. Be Circular biedt financiële ondersteuning aan bedrijven die activiteiten ontwikkelen in een circulaire economie perspectief. Op federaal en regionaal niveau zijn belastingvoordelen en subsidies aanwezig om uw investeringen in duurzamere activiteiten te ondersteunen.
  4. Dit trekt sollicitanten aan: als werkgever praat u over uw duurzaamheidsinspanningen op uw carrièrepagina. Zo’n vooroordeel ten gunste van de planeet spreekt veel over uw waarden. Een argument dat wat gewicht kan hebben als een kandidaat aarzelt tussen een bedrijf als het uwe en uw concurrent. Tussen een bedrijf met waarden en een ander minder betrokken.
  5. Het is inspirerend: door alle initiatieven of benaderingen voor minder afval en afval te tonen, inspireer de mensen om u heen. Uw medewerkers, klanten of leveranciers kunnen uw nieuwe praktijken kopiëren.
  6. Het kan leuk zijn: Waarom niet een wedstrijd lanceren voor het beste anti-afval idee? Of de meest milieuvriendelijke afdeling? Of denk aan deelname aan de no-impact week.
  7. Het is goed voor uw interne en externe imago. Door u een nul afval business te laten zien, zet u een nieuwe stap in de richting van een milieuvriendelijk bedrijfsimago. Uw medewerkers en externe relaties zullen uw inspanningen op prijs stellen.
  8. Het is consistent om acties op kantoor in te voeren die veel werknemers al thuis oefenen. Recycling, bestrijding van voedselverspilling en energiebesparing zijn concepten die tot hen spreken.

Er zijn veel ideeën en redenen voor het zoeken naar afval en afval. Wat ontbreekt er om betrokken te raken? Niets, zo niet een beetje tijd, goodwill en communicatie om te roepen tot betrokkenheid in het hele bedrijf. Een transformatie die net zo serieus moet worden beheerd als elk ander strategisch project.

Uw bedrijf of gemeente betrekken bij de circulaire economie is mogelijk met onze BtoB oplossingen. In de praktijk zijn er in uw bedrijf 3 formules mogelijk: uw medewerkers belonen,  apparatuur huren voor het bedrijf en medewerkers, actief worden in de circulaire economie om uw MVO te stimuleren.

Onze catalogus staat vol met items te huur voor uw bedrijf: alles wat u nodig heeft voor uw recepties, team buildings of eindejaarsmaaltijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *